Summa sidvisningar

måndag 24 februari 2014

DIKT 3

Här kommer den tredje dikten

DIKT 3

Flickan kom ifrån sin älsklings möte,
kom med röda händer. – Modern
                      sade:
”Varav rodna dina händer, flicka?”
Flickan sade: ”Jag har plockat rosor
och på törnen stungit mina händer.”
Åter kom hon från sin älsklings möte,
kom med röda läppar.  – Modern
                      sade:
”Varav rodna dina läppar, flicka?”
Flickan sade: ”Jag har ätit hallon
och med saften målat mina läppar.”
Åter kom hon från sin älsklings möte,
kom med bleka kinder. – Modern
                      sade:
”Varav blekna dina kinder, flicka?”
Flickan sade: ”Red en grav, o moder!
Göm mig där och ställ ett kors
                      däröver
och på korset rista som jag säger:
En gång kom hon hem med röda
händer,
ty de rodnat mellan älskarns händer.
En gång kom hon hem med röda
läppar,
ty de rodnat under älskarns läppar.
Senast kom hon hem med bleka
kinder,
ty de bleknat genom älskarns otro.”

Johan Ludvig Rundberg

Frågor till dikten

Dikten skildrar ett händelseförlopp. Mycket har hänt men det mesta måste man läsa ”mellan raderna”. Försök att föreställ dig vad som har hänt. Vem är hon? Vem är han? Varför frågar mamman som hon gör? Vad har hänt mellan pojken och flickan? Fantisera och skriv!


Vad tycker du om dikten?

37 kommentarer:

  1. En gång kom hon hem med röda
    händer,
    ty de rodnat mellan älskarns händer.
    Detta menas med att hon har varit hos sin älskare och medan han hade sina händer på henne kinder hade hennes kinder rodnat och blivit röd, av blyghet.

    En gång kom hon hem med röda
    läppar,
    ty de rodnat under älskarns läppar.
    Detta menas med att när hon kysste sin älskare hade hennes läppar rodnat och blivit röd, av blyghet.

    Senast kom hon hem med bleka
    kinder,
    ty de bleknat genom älskarns otro.”
    Detta menas med att när hon gick till sin älskares hus fick hon reda på att han har varit otrogen mot henne och då hade hennes kinder bleknat av ledsen het.

    Det som har hänt mellan dem är att dem har varit kärleksfulla i två dagar och den tredje dagen har han varit otrogen mot henne och dem har gjort slut. Mamman frågar som hon gör för att hon vill veta varför hennes dotter kommer hem med olika utseendes färg.

    Jag tycker att dikter var svår men efter att jag läste den ett par gånger så förstod jag vad dikten menade, och vad den handlade om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra gjort. Det mest spännande med dikter är att man upplever olika saker ju mer man läser dem

      Radera
  2. Flickan känner säg rädd. Dikten var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bör nog skriva lite mera

      Radera
    2. Hon är galen i honom hon rodnar varje gång hon ser honom :)

      Radera
  3. omg jag förstod den efter jag läste den 5 gånger... -.-

    Hon rodnar när han rör vid henne, hon rodnar när han kysser henne sen hon blir alldeles blek när hon får reda på att han har varit otrogen med en annan flicka.

    Hon är en tjej och han är en kille.

    Mamman är en nyfiken person.

    Och tjejen vill ta självmord eftersom han var otrogen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ofta så med dikter, man behöver läsa dem flera gånger innan meningen uppenbarar sig

      Radera
  4. Jag tror att flickan och hennes älskade var med varandra i smyg för att hennes mamma inte gillade hennes älskade eller att hon skulle bli bortgift och eftersom hon älskade en annan man än den hon skulle bli bortgift med tog hon självmord istället för att leva utan sin kärlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har hittat en tolkning av dikten som är bra. Hur man tolkar dikten är väldigt individuellt

      Radera
  5. 1:Hon är röd om händerna för att hon har varit ihop med sin man,¨Han¨
    2:Hon rodnade när hon kysste ¨Honom¨
    3:Hon är ¨Likblek¨,som man säger,för att hon är ledsen för att ¨Han¨ han varit otrogen

    SvaraRadera
  6. hon är röd i händerna för att han har rört vid henne.

    hon är röd i läpparna för att de gjorde vuxen saker.

    hon är blek om kinderna för att hon fick reda på att han har varit otrogen.........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tolkning, du har hittat kärnan i dikten

      Radera
  7. "Varav rodna dina händer, flicka?”
    Flickan sade: ”Jag har plockat rosor
    och på törnen stungit mina händer.

    Alltså,flickan har sett något vackert, hon plockar blomman fast hon vet att hon kommer att skada sig. Det kan jämföras med att flickan har träffat en vacker man som kanske är en "bad boy" hon vet att han kommer att såra henne men ändå vinner skönheten.

    ”Varav rodna dina läppar, flicka?”
    Flickan sade: ”Jag har ätit hallon
    och med saften målat mina läppar.”

    Alltså hon har ätit något sött och sedan var så glad så att hon målade sina läppar med det och inte brydde sig om vad andra tyckte pga att hon endast bryr sig om ad mannen tycker

    Kan tolkas så här: Flickan har vart tillsamman med mannen och låtit honom göra ett avtryck på henne.

    Slutet av dikten:
    Mannen har varit otrogen mot henne. Hon är ledsen och vill dö. Hon skäms nog också och vill inte uppleva sorgen. Hon vill nog också inte se den där mannen tillsammans med en annan kvinna.

    Mamman frågar eftersom hon ser på flickan hennes ansiktsuttryck att hon är förälskad, glad och ledsen. Mamman är precis som alla andra mammor, väldigt nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra och härliga reflektioner. I LIKE IT!!!

      Radera
    2. MWHIHIHI AND AJ LAJK JU c:<

      Radera
    3. Oj, detta var ett nytt språk för mig ;-)

      Radera
  8. Min uppfattning är att Hon och Han är i en hemlig relation, det kan vara så att hennes moder inte är för förtjust i honom.

    ”Varav rodna dina händer, flicka?”
    Flickan sade: ”Jag har plockat rosor
    och på törnen stungit mina händer.”

    Detta kan vara flickans sätt att indirekt berätta sanningen. I det poetiska sammanhanget är ”han” rosen som hon har stuckit sig på. Han är det otillåtna, det förbjudna, det farliga som kan såra henne. Hon vet om alla riskerna hon tar med honom, hon fortsätter att sticka sig för att få rosens skönhet. Hon förtsätter att ta risker för honom. Hennes händer hade rodnat av hans berörning, hon hade stungit sig på den vackra rosen.

    ”Varav rodna dina läppar, flicka?”
    Flickan sade: ”Jag har ätit hallon
    och med saften målat mina läppar.”

    Detta är ännu en indirekt förklarning, lite some en gåta. Hallon är ju något som kvalificeras som sött, sött som hans läppar. Det som menas med att hon målade sina läppar är att hon har njutit av det så mycket att hon ite bryr sig om någon märker det. Hon är för lycklig för att bry sig om någon annan en ”rosen”.

    ”Varav blekna dina kinder, flicka?”
    Flickan sade: ”Red en grav, o moder!
    Göm mig där och ställ ett kors
    däröver
    och på korset rista som jag säger:
    En gång kom hon hem med röda
    händer,
    ty de rodnat mellan älskarns händer.
    En gång kom hon hem med röda
    läppar,
    ty de rodnat under älskarns läppar.
    Senast kom hon hem med bleka
    kinder,
    ty de bleknat genom älskarns otro.”

    I den sista paragrafen avslöjer den sårade dottern svaret till alla dessa gåtlika svar hennes mor hade fått. Hon berättar om den vackra mannen som hade fyllt hennes ömtåliga hjärta med oändlig lycka och kärlek för att senare krossa det. Han såg till att all hennes lycka kretsade runt det han gjorde innan han förstörde henne. Flickans bleka kinder är ett bevis på all tårar hon hade fällt över den ”perfekta” mannen. Den mannen som hade snabbt lyckats visa otro.

    Jag kan tänka mig att han är flickans första kärlek och hon är i ett sådant tillstånd av överväldigande sorg och ånger för allt hon hade gjort för ”rosen”.

    Delen om graven handlar om flickans bekräftelse om att självmord verkar som den enda vägen ut ur det mörker hon hade fallit in i.

    Modern är troligen orolig för dottern och vill bara det bästa för henne. Det kan också vara så att modern var medveten om det men ville att dottern skulle lära sig en läxa.

    Jag tycker att dikten påminner väldigt mycket om William Shakespeares verk. Den är inte en sådan dikt som lämnar ett starkt intryck men den är inte dålig för det.

    -XxvalanxX

    SvaraRadera
    Svar
    1. And you're just going on with Shakespear oh la di da no one cares about shakespear, but he makes a good dirty joke sometimes

      Radera
    2. What's your promblem with Shakespeare?
      He does actually write some pretty good stuff, but I do have to agree. He does make a good dirty joke once in a while

      Radera
    3. Fantastiskt bra, du använder ett mycket bra språk. Tack för att jag fick läsa din tolkning ;-)

      Radera
    4. Your welcome Cathi!!

      Jag är glad att du tycker om den, och återigen så ber jag om ursäkt för att den är så lång :)

      Radera
    5. Great answear (insert sarcastic nod. Does that even exist?)

      Radera
  9. Flickan och pojken är i hemlighet tillsammans.
    Första gången så håller pojken flickans händer mellan sina så att de blivit röda och varma.
    Andra gången så har pojken kysst henne så att hennes läppar blivit varma och röda.
    Tredje gången så har pojken varit otrogen och hon fått reda på det.
    Och hon berättar för sin mor om vad hon gjort och om vad som hänt.

    det var det jag kunde komma på.

    SvaraRadera
  10. 1,Hon är röd om händerna när hon håller hennes pojkväns händer.
    2, Hon rodnade när dem kysstes.
    3, Pojkvännen gjorde slut med henne därför blir hennes kinder bleka.
    Det är vad jag tror.

    SvaraRadera
  11. Tjejen och hennes kille.
    hennes mamma är en nyfiken person. Hon vill ta reda på vad som är med hennes dotter. för att hon verkar annorlunda.
    Tjejen vill ta självmord eftersom hon var otrogen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska nog ta och läsa igenom dikten igen.

      Radera
  12. Tjejen kom hem med röda händer = Hon har hållit hennes pojkväns händer .
    Tjejen kom hem med röd läppar = Hon har kysst hennes älskades läppar .
    Tjejen kom hem med bleka kinder= Hon fick veta att han har varit otrogen mot henne .
    Hon vill inte att hennes mamma skulle veta att hon hade haft en pojkvän så hon hittade på flera ursäkter .

    SvaraRadera
  13. "Hon" är en olyckligt kär flicka och "Han" är pojken som hon är förtvivlat kär i.
    Modern frågar som hon gör för att hon är orolig för sin dotter.

    "Varav rodna dina händer, flicka?"
    Flickan sade: "Jag har plockat rosor
    och på törnen stungit mina händer."

    Jag tror jag att rosen kan sammanliknas med pojken. Flickan, som var alldeles förblindad av pojkens skönhet, plockade rosen i vetskap om att det var en riskabel handling. Hon hade fått kännedom om alla rykten om honom, men hon vägrade tro på dem. Hon ville bevisa att alla som hade varnat henne hade fel om honom, men hon kunde dock inte. Trots detta lät hon sig hänföras av hans ståtlighet. Hon rodnade vid hans beröring och när han kysste henne och brydde sig inte om vad andra tyckte. När hon fick reda på att han hade varit otrogen kände hon sig ömsom ledsen och ömsom generad. Hon stod inte ut med att se honom med en annan kvinna. Hon ville dö för att hon trodde att det var den enda utvägen. Hon hade låtit "rosen" nästla sig in i hennes hjärta och slå rot där utan någon som helst invändning.


    SvaraRadera
  14. Min uppfattning av dikten är att flickan är fruktansvärt förälskad i en kille. En kille som inte känner likadan som henne.
    Flickan bryr nog inte sig om att killen en dag kommer att krossa hennes hjärta. Och inse vilket fel hon har gjort.

    Mamman är orolig över att hennes dotter har blivit så konstig på sistone.
    Så hon frågar:

    "Varv rodna dina händer flicka?"
    Flickan sade "jag har plockad rosor och på törnen stungit
    mina händer."

    Min uppfattning är att killen ger henne rosor och när hon tar i buketten
    sticker hon sig på taggarna och spanar in hennes stora kärlek.

    "Varv rodna dina läppar flicka?"
    Flickan sade " jag har ätit hallon
    och med saften målat mina läppar"

    Det jag tror har hänt är att hon har ätit något sött. Något sött precis som hallon. Hon gjorde det nog för att känna hennes stora kärlek vid hennes läppar så länge läpparna påminner om honom.

    ”Varav blekna dina kinder, flicka?”
    Flickan sade: ”Red en grav, o moder!
    Göm mig där och ställ ett kors
    däröver
    och på korset rista som jag säger:
    En gång kom hon hem med röda
    händer,
    ty de rodnat mellan älskarns händer.
    En gång kom hon hem med röda
    läppar,
    ty de rodnat under älskarns läppar.
    Senast kom hon hem med bleka
    kinder,
    ty de bleknat genom älskarns otro.”

    Den här delen handlar uppenbarligen om att flickan har sett sin stora kärlek med en annan tjej en tjej som ser bättre ut än henne. Hon känner skuld känslor och hennes hjärta dunkar snabbare.
    Hon har känt sig så dum att hon visste en dag skulle hon bli sårad och att han skulle vara otrogen .

    Så hon skäms över sig själv att hon talar om för sin mor att gräva en grav så att hon kan dö i och komma bort för den sårbara kärleken hon hade gått igenom.
    Att dö var det bästa sättet att få slut på allting och vila ifred.

    Den här dikten var ganska konstig och jag är inte bra på att reflektera kring dikter inte i alla fall om kärlek.
    Kärlek är det värsta som finns en känsla som man nästan aldrig kan kontrollera på egen hand.
    Anledningen till att jag hatar kärlek är för att det är meningslös inte alltid kanske men ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och med det menar jag att hennes läppar blev röda eftersom hon kysste Honom och hennes händer blev röda när han tog i de.

      Radera
  15. En gång kom hon hem med röda händer, det menas att hon var ute med sin älskling för länge dom tog varandra i handen det var kalt ute hennes händer börjar bli Röda.

    En gång kom hon hem med röda läppar, det menas att hon pussades med honom för länge.

    Senare kom hon hem med bleka kinder , det menas att bleknat genom älskarns otro.” Detta menas med att när hon gick till sin älskares hus fick hon reda på att han har varit otrogen mot henne och då hade hennes kinder bleknat av ledsen.

    Det som har känd mellan dom är att kille var otrogen mot tjejen, Mamma frågar henne hela tiden när hon kommer hem hon undrar varför hon är blek eller rött i ansiktet.

    Jag tyckte att dikten var svårt men när jag läste den flera gånger så förstod jag vad den handlade om.


    SvaraRadera
  16. 1,Hon är röd om händerna när hon håller hennes pojkväns händer.
    2, När hon kysste honom så blev hennes läppar röda.
    3, Antagligen så har killen varit otrogen mot henne, Eller så har han gjort slut med henne.

    De vad jag tror...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det en enkel dikt? Hur kändes det att läsa den?

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.