Summa sidvisningar

måndag 24 februari 2014

DIKT 1

Här kommer den första dikten

DIKT 1

Käraste Mamma
jag drabbades av kärlek i går
Han klev in i mitt hjärta
utan att knacka
Åh, Mamma det gör så förskräckligt ont
Han är väldig och vacker
och ståtlig och skön
men varför gör det så ont?
som ett blödande magsår
som pinar och fräter
och jag kan inte äta
och jag magrar så mycke
och jag längtar efter hans hals
att trycka min näsa emot
men varför gör det så ont?
Jag strunta i tentan
och skrev två dikter i stället
som handla om Honom
Den förtrollade Prinsen
Mamma vad gör det om hundra år?
Hälsa till Pappa och Polly
och katten i korgen
från Din älskade dotter

PS  Mamma tror du han älskar mig?
Jag har ju så fula öron.


Lena Tompowsky

Frågor till dikten

Vilka olika typer av känslor kan man hitta i dikten? Känner du själv igen dig i dikten? Hur?

Vad tycker du om dikten?

35 kommentarer:

  1. Dessa känslor kan man hitta i dikten:
    1. Blödande magsår
    2. Pin
    3. Fräta
    4. Kärleks sår
    Jag känner mig själv lite i dikten, för att det är kärlekssår som bara går att bota genom att man kan komma till denna personen och ha den för sig att kunna spendera sin tid med denna personen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, tacksam för att du delar med dig.
      Läs igenom dina känslor igen. Är "blödande magsår" verkligen en känsla?

      Radera
    2. Nej det är det inte men det är en del av pin...

      Radera
  2. Man kan hitta dem här känslorna i dikten

    synd

    sorglig

    kärlek

    jag tycker att den är bra för att vara en dikt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dikter har en förmåga att beröra oss på ett sätt som vi inte alltid är förberedda på

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kan "blödande magsår" vara en känsla? Finns det något i dikten som väcker några känslor hos dig?

      Radera
  4. Jag tycker att den är ganska sorglig.mycket kärleksoro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorglig är ett bra ord för att sammanfatta dikten

      Radera
  5. Kärlek och smärta finns i denna dikten.

    Jag känner igen mig lite. Man vill att denna person ska gilla en. Men tycker att man själv inte är perfekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det svårt när man känner oro inför kärleken

      Radera
  6. Jag tycker att den är väldig sorglig.
    Dikten fick mig att tänka på en sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sorglig dikt kan väcka många känslor hos läsaren och det är inte ovanligt att man kommer att tänka på något som berör ens liv.

      Radera
  7. Jag tror att det är dessa känslorna som Lena Tompowsky vill framföra

    1. Överväldigande sorg
    2. Osäkerhet och självmedvetenhet
    3. Längtan
    4. Kärlek (obesvarad för tillfället)
    5. Oro
    6. Pin
    7. Beundran

    Jag kan inte påstå att jag kan känna igen mig för mycket i dikten. Det enda sammanhanget som jag kommer att tänka på är alla de nätterna jag har spenderat med att beundra artister som inte har någon aning om min existens. Det är ju en sorts kärlek mot en eller flera artister. Detta kan ju också medföra sorg, sanningen är att man inte har en stor chans på att träffa denna personen, man är ju bara ännu en person som uppskattar vad de står för eller gör. Men i deras ögon är man ännu en beundrare. En av de suddiga figurerna i folkmassan, man är där, men inget mer än det. Artisten/artisterna kanske ser dig, stöter på ett av dina meddelanden till dem men du är bara ett fan. De vet inte ens vad du heter, man förblir ett namnlöst ansikte.

    Jag tyckte att dikten var ganska verklighetstrogen (antar jag, jag har inte för mycket kunskaper om detta. Men jag kan garantera dig att Arrezo är en expert på det LOL). Det är en helt okej dikt.

    -XxvalanxX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra reflektioner. Du målar upp din text på ett positivt sätt. Dikter kan väcka de konstigaste tankar hos oss och det är ju lite av meningen med dikter. Ser fram emot att läsa vad du kommer att skriva om de övriga dikterna.

      Radera
  8. Det var lite rim och sorgligt och dessa känslor fanns det:
    Sorg
    Kärlek
    Längtan

    Och jag tycker dikten var bra faktist men blev lite överdrivet att hon sa att hon kan ej äta..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan det vara så att man inte kan äta när man är riktigt kär. Vi kan aldrig förutse vad kärleken gör med oss, den kan förändra personer.

      Radera
  9. Kärleken kan både vara underbar och hemsk. Den här dikten sammanfattar kärlekens känslor väldigt bra. Man kan känna sig väldigt besatt men ändå vill man alltid vara nära sin käresta. Det kan kännas som om man inte kan börja leva för ens man får vara tillsammans med den här personen. Ofta kan man tro att man måste vara perfekt för att någon ska älska en tillbaka (ex. slutet av dikten) vilket ingen är. Lidande är nog den känslan som tar mest plats i dikten. Hur den här personen lider bara för att den inte har fått någon bekräftelse på att den älskar tillbaka. Längtan. Längtan är en känsla som man ofta inte kan ha kontroll över, en känsla som ofta kan ta kål på människor. Att man så gärna vill ha något men vet inte när man kan få det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Btw.. Jag känner inte igen mig i det här o.o
      Alltså jag har känt de här känslorna men inte på "det där" sättet. Jag har längtat väldigt mycket men då gäller det kanske kladdkaka eller min mamma :o
      För mig känns det rätt konstigt att någon skulle kunna älska någon så där mycket så man inte kan göra något annat än att tänka på den man älskar.
      /Filosofen Lema c:

      Radera
  10. Som alla andra har skrivit sorg,kärlek
    men också arrogans, hon struntar i att göra andra viktiga saker

    Och nej jag känner inte igen mig här

    SvaraRadera
  11. Känslan som dikten beskriver är kärlek och sorg. Hon är verkligen kär i någon som tydligen inte vet att hon gör det. Jag kan tänka mig att hon känner sig frustrerad och otillräcklig eftersom hon inte tror att han kommer att gilla henne. Hon vill så gärna vara nära honom. Hon låter desperat. Jag känner inte igen mig i den här dikten.

    SvaraRadera
  12. Dessa känslor kan man hitta i dikten:
    1,Kärleksoron
    2,Sorg
    Nej jag känner inte mig i dikten

    SvaraRadera
  13. kärlek

    sorg

    längtan


    jag känner inte igen mig i dikten !!

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Jag tycker att dikten inte var så bra och anledningen till det är att jag gillar inte dikter speciell när det gäller kärlek.
    Och nej jag kände inte igen mig i den här dikten och jag tror inte att jag någonsin kommer att göra det.

    Känslor som finns i dikten:

    1. Sorg
    2. Lidande
    3. Längtan
    4. Desperat
    5. Osäker ( när det gäller hennes utseende)
    6. Pin

    Längtan är en känsla som alla säkert har haft någon gång. Ibland kan man inte kontrollera sin känslor tex när man längtar efter någonting speciellt till exempel en bra bok eller en stjärnkikare. Men ibland måste alla kontroller sina känslor.
    Många tyckte att dikten var sorgligt. Och alla upplever sorg minst en gång i sitt liv. Ett liv ska det finnas både sorg och glädje. Andra klarar av att leva lyckligt men innerst inne finns det alltid ett mörker i ljus och ett ljus i mörker

    SvaraRadera
  16. Jag känner inte igen mig i dikten.
    Känslorna i denna dikt är
    1.Kärlek
    2.Osäkerhet
    3.Desperation
    4.Lidande
    5.Nyfikenhet

    SvaraRadera
  17. 1.Smärta
    2.Pina
    3.Längtan
    4.Osäker
    5.Kärlek

    Jag känner inte igen mig i dikten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dude you're such a moe(Syzlak from ¨the simpsons¨)

      Radera
  18. 1. Lidande
    2. kärlek
    3.nyfikenhet
    4. fräta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har inte svarat färdigt på frågorna

      Radera
  19. det fanns
    1.Längtan
    2.Oro
    3.Förälskelse
    4.Lidande
    5.Sorg
    Jag har aldrig varit i samma situation.

    SvaraRadera
  20. Dessa känslor kan man finna i dikten:

    1. Osäkerhet.
    2. Ängslighet.
    3. Vårdslöshet.
    4. Saknad.
    5.Längtan.
    6. Kärlek.
    7. Smärta.

    Jag har aldrig varit i den situationen och jag tycker att dikten var dålig.

    SvaraRadera
  21. 1.sorligt
    2.kärlek
    3.Det gör ont
    Nej jag känner mig inte i dikten !

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.