Summa sidvisningar

måndag 24 februari 2014

DIKT 2

Här kommer den andra dikten

DIKT 2

Jag hoppas du inte alls har det bra.
Jag hoppas du ligger vaken som jag
och känner dig lustigt glad och rörd
och yr och ängslig och mycket störd.

Och rätt som det är, så får du brått
att lägga dig rätt för att sova gott.
Jag hoppas det dröjer en liten stund…
Jag hoppas du inte får en blund!


Karin Boye
Frågor till dikten

Fundera över personer och platser. Vem är jag i dikten? Vem är du? Var befinner sig personerna? Vilka känslor finns i dikten? Vad tror du har hänt innan diktens nu? Vad tror du händer sedan?


Vad tycker du om dikten?

28 kommentarer:

  1. Jag är en tjej som min kille har just gjort slut med mig. Jag och personen befinner oss i våra egna sovrum i sängen. I dikten finns det känsla av ilska och ledsen het, jag tror att personen har varit otrogen och sedan gjort slut med mig. Jag tror att båda två inte kan sova eftersom att båda är arga och ledsna och kan inte sova på grund av vad som har hänt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, tack för att du delar med dig av dina tankar runt dikten

      Radera
  2. Två personer som har varit ihop med varandra, gör slut och då vill båda två att dom kan ej sova, ligger vaken o skämmas, rörd och arg och dom aldrig sover!

    Dessa känslor finns i dikten:

    Längtan
    Bekymmer
    Ilska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, du har tolkat dikten och det för dig framåt.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. "Jag" är en tjej som gillar en kille och "Du" är en kille som hon gillar.
    Han befinner sig i sin säng för det är natt och hon sitter vid sitt skrivbord och har precis skrivit klart dikten.

    Känslorna är:
    1.glädje
    2.hopp

    hon har insett att hon gillar honom och hoppas att han gillar henne. Han gillar henne säkert inte. Deras liv pågår som vanligt och hon fortsätter att hoppas.

    Det är vad jag tänkte när jag läste dikten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, meningen med dikter är att de ska förmedla tankar och väcka nya tankar. Du har gjort helt rätt som skrev de tankar som "ploppade" upp hos dig

      Radera
  5. Min uppfattning är att "jag" är en person som är förälskad i "du".

    Vad som hände innan, medan och efter dikten skrevs.

    De båda befinner sig i sina egna rum, omringade av inget annat än fyra väggar som inte kan avslöja något. "Du" sitter i ditt rum med inga bekymmer alls, lyssnar kanske på en låt, tittar på en film, kanske det är Saw, du älskar ju den filmserien...vad vet jag?? Medan "jag" sitter i mitt rum och undrar varför mitt hjärta valde just dig. "Jag" kan redan svaret, det är ditt leende, din sarkasm, sättet dina ögon glittrar, din röst och bara "du". Det hjälper inte ändå, du vet inte vem "jag" är. Idag kom du upp till mig, jag var säker på att jag var tomatröd men jag brydde mig inte.

    "Kan jag få skriva av din läxa?" Frågade du.

    Jag kände hur det började regna tegelstenar på mig. Jag förväntade mig inte att du skulle rida fram till mig på en vit ståtlig häst och be om min hand, men jag skulle föredra det.

    ”V-iss-t” Sa jag och öppnade hastigt mitt häfte.

    Jag kände dina ögon på mig och din intensiva blick underlättade det verkligen inte för mig. Jag höll fram det röda häftet som var slitet, ganska likt mitt hjärtas tillstånd. Din hand nuddade min när du snabbt vände om utan ett tack.

    Och nu är ”jag” här, i mitt rum och skriver en dikt om hur jag vill att du ska lida.....så som jag gör. ”Jag” vill att du ska sota för vad ”du” gjorde mot mig.

    Men vad gjorde du mig? Inget. Det är just det som är problemet.

    "Jag" vaknade upp vid mitt skrivbord och tog på mig ett par gröna byxor, det är ju din favorit färg. "Jag" tog också på mig ett linne där det stod ”I prefer food over you, I mean who doesn't love pizza?”. Det kunde inte bli mer ironiskt, "jag" tycker inte om pizza.......men det gör "du".

    "Jag" började promenera mot det hemska stället som går under namnet ”skola”, men det var inte så hemskt. Jag såg dig där........men ville "jag" se dig igen?

    "Jag" nådde fram till den gula byggnaden och gick in. "Jag" närmade mig skåpen, och såklart så var "du" där.

    ”Ey du, vad du än heter. Kan jag skriva av biologiläxan?” Frågade "du".

    ”JAG HAR ETT NAMN DIN TRÖGA J@VEL!!!!”

    ”Och vem bryr sig?”

    ”Kan du vara så snäll och slänga dig i närmaste väg? PS den ligger åt höger!” Sa "jag" och vände på klacken för att snabbt komma undan.

    (Skipar till bamba rasten)

    ”Kan jag prata med dig Ariella?”

    ”Hur f!n kan du mitt namn?”

    ”Det spelar ingen roll, det är något jag måste berätta. Förut så trodde jag att du var en nörd så jag typ brydde mig inte om dig, men du är inte det. Vill du gå ut med mig?” Frågade "du" och "jag" fick inbilla mig att du var Medusa. Om "jag" tittade i dina ögon skulle du vinna.

    ”Nej, nej det kan du inte” Sa "jag" och gick ifrån dig.

    ”Game over motherf@!%?r” Viskade "jag" till mig själv medan "jag" lämnade skolan med klumpiga steg och ett triumferande leende. "Jag" undrade hur lång tid det skulle ta tills "jag" skulle ångra det beslutet.

    Dessa känslor vill Karin Boye förmedla.

    1. Ilska
    2. Sorg
    3. Kärlek
    4. Beundran
    5. Längtan

    Dikten var välskriven och fick mig att le. Äntligen handlar det om någon som hatar den andra personen!! (även om hon/han fortfarande älskar honom/henne).

    Ps: Ledsen för att jag skrev så mycket :(

    -XxvalanxX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Why do you have to hate on every single post I write??

      I know that it's creepy and weird as hell but I was bored and didn't know what to do (and for some deranged reason I ended up writing this)

      In the words of Kellin Quinn "Don't hate, appreiciate"

      -XxvalanxX

      Radera
  6. Eftersom du ber så snällt, bra text. Lova mig att skriva lite mindre nästa gång ;-)

    SvaraRadera
  7. "jag" är en tjej som har varit kär i "du" i en ganska lång tid och dom är säker bara vänner fast hon vill att han ska vara kär i henne med.

    SvaraRadera
  8. "Jag" är nog en person som är olyckligt kär. "Jag" ligger kanske i sängen, tittar upp i taket och tänker på "Du" Hon vet att "Du" inte känner samma sak så hon försöker att intala sig själv att han inte är den rätta, men ändå kan hon inte sluta tänka på hur perfekt "Du" är. Man bestämmer liksom inte vem man blir kär i.

    "Du" vet nog inte ens vem "Jag" är. "Jag" såg kanske honom i skolan korridor och föll för honom.

    Jag tror att "jag" inte kommer att berätta hur hon känner eftersom hon själv vet att han inte känner samma sak.

    Känslorna som jag ser i dikten är:
    Olycklig kärlek
    Längtan
    Förvirring
    Sorg

    SvaraRadera
  9. En tjej som har vart ihop med någon sen har dumpat honom sen kan man inte sova.

    SvaraRadera
  10. Hon skriver antagligen dikten när hon ska sova till någon hon inte gillar. Kanske en kompis som hon har blivit ovän med. Jag är nog en tjej och du är nog en person som hon inte gillar. känslan av att vilja göra någon olycklig. Jag tror att de var kompisar och sedan blev de ovänner men att de tillslut kommer att bli vänner igen.

    SvaraRadera
  11. Ett par som just gjort slut, båda mentalt skärrade på grund av:
    ¨känner dig lustigt glad och rörd¨(kanske bara en av dem)
    Båda är arga och ledsna.
    Kanske lite roade på grund av att den andra mår som skit
    Dem kanske befinner sig i sina sovrum
    Vad som händer efteråt,händer jag bryr mig inte

    Jag tror att dem fortsätter som vanligt

    SvaraRadera
  12. ¨ jag¨ är en tjej som har varit kär i ¨ du¨ och jag tänker på ¨ du¨ när ¨ jag ¨ ska sova och vi båda befinner oss i våran sovrum och jag tror att ¨ du ¨ har en tjej. jag tror att inget kommer hända efter allt.

    SvaraRadera
  13. Jag tror att det är ett par som gjort slut och båda är inte glada över det.
    Båda är ledsna. Hon eller han skrev dikten i hans eller hennes sovrum.
    Vad som händer sen, som Mikael så bryr jag inte mig. Jag tror att dem blir ihop och fortsätter sitt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes we don't give a ship

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  14. "Jag" och "Du" har varit ihop.
    Vi gör slut.
    Och så kan vi inte sova.

    Mina känslor är:
    bekymmer
    Sorg och längtan.

    SvaraRadera
  15. Jag tror att det är en tjej/kille som har gjort slut och då skrev personen en dikt .
    Som berättar hur personen känner sig efter de har gjort slut. Personen kanske vill berätta vad som skulle hända , om man har gjort slut.

    Känslorna: ilska, ängslig,road ,glad, rörd, mycket störd

    Jag tror att de blir ihop igen om den andra personen inte har gjort något dåligt (väldigt dåligt)

    SvaraRadera
  16. "Jag" är en arg person och "du" är personen som "jag" är arg på.

    Jag antar att dikten handlar om en upprörd person som ligger vaken i sängen på sitt rum. Personen har eventuellt grälat med en kompis eller med sin pojkvän/flickvän och vill att han/hon ska känna ånger för vad han/hon har gjort. Personen känner en blandning av olika känslor och skriver en dikt för att få ordning på dem.

    Dessa känslor kan man finna i dikten:

    1. Avsky.
    2. Glädje.
    3. Ängslighet.
    4. Yrsel.
    5. Irritation.

    Dikten var inte så pjåkig. Den var okej.

    SvaraRadera
  17. "Jag" är nog en person som är väldigt olycklig efter en hemsk händelse. En händelse som "jag" nog aldrig kommer att glömma.
    En händelse där någon har sårat mig väldigt djup kanske en nära vän.
    "Du" är nog en vän som har utnyttjat "mig" för att du kanske har känt dig ensam men när "Du" väl har skaffat flera vänner behöver "Du" nog inte din vän mer.

    Jag tror att "Jag" och "Du" befinner oss i varsin sovrum och tittar ut i fönstret när månskenen lyser upp rummet medan stjärnorna lyser. Och "Jag" kan inte sluta och tänka på allt jag har gått i genom med min före detta vän. Och kan ej sluta att tänka på det.

    Det jag tror det som hände innan diktens nu har jag berättat och det jag tror kommer att hända är att vänskaps banden är bruten för alltid

    Känslor i dikten:

    1. Hat
    2. Sorg
    3. Bekymmer
    4. Olycklig
    5. Förvirring

    Varför jag skrev dikten så här jämför med andra som handlar om kärlek mellan två personer som inte kunnat ha en relation.
    Jag ville att mina tankar och reflektioner om dikten skulle vara speciell. Jag skrev det som kändes rätt för mig

    Föresten handlar kärlek inte bara om att två personer blir kära vänskap och familjen är också kärlek

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mhmm... Nu är det två personer som tror att förvirring är en känsla...

      Radera
  18. En tjej och en kille som var ihop i flera år plötsligt hände det en sak .Dom skulle göra slut tjejen ligger och tänker på honom när dom var ihop och när dom sov med varandra.

    mina känslor är
    1.sorligt
    2.kärlek
    3.ont

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.